Szampan Cristal: 5 rzeczy, które musisz wiedzieć
Szampan Cristal. Od niezwykle wyjątkowego opakowania po wszechobecność w popkulturze – champagne Cristal stał się niewątpliwie synonimem luksusu. Owoce w każdej butelce Cristala są zbierane ręcznie, wyłącznie z winnic Grand i Premier Cru. To tradycyjnie produkowane (metodą „szampańską”) wino pochodzące z Szampanii. Cristal to flagowe cuvée domu szampana Maison Louis Roederer. Jest to także jeden z najstarszych szampanów na świecie. Cristal do dziś pozostaje w rodzinie Roedererów. Obecnie majątkiem zarządza Frédéric Rouzaud, siódme pokolenie rodziny. To sprawia, że obecnie Louis Roeder jest największym niezależnym i rodzinnym domem szampańskim na świecie. Winnice należą do najlepszych miejsc w regionie uprawy szampana, w podregionach Côte des Blancs, Montagne de Reims i Vallée de la Marne. Starając się powrócić do tradycji i uczynić produkcję szampana możliwie najbardziej ekologiczną, Louis Roederer rozpoczął w 2000 roku uprawę biodynamiczną. Firma nie tylko zaprzestała stosowania pestycydów w swoich winnicach, ale także zaczęła uprawiać ziemię w dawny sposób czyli przy pomocy zaprzęgniętych koni. Winogrona pochodzące w 100% z upraw posiadłości posiadają certyfikat Demeter, a owoce z upraw biodynamicznych są starannie zbierane ręcznie w szczycie swojej dojrzałości. W każdej butelce Cristala znajduje się mieszanka winogron Chardonnay i Pinot Noir, zwykle w mniej więcej równych proporcjach. Niektóre butelki osiągałt ceny na aukcjach rzędu 26 000 dolarów za butelkę. Cristal produkuje rocznie około 300 000 do 400 000 butelek. To dość niska liczba, biorąc pod uwagę, że inne wysokiej klasy marki, takie jak Dom Pérignon, produkują około pięciu milionów butelek rocznie.
Cristal został po raz pierwszy został stworzony dla rosyjskiego cara
Cristal został po raz pierwszy stworzony przez Louisa Roederera dla Aleksandra II w 1876 roku. Ponieważ Rosja była w tym okresie mniej stabilna, a Aleksander obawiał się zamachu, nakazał rozlewanie szampana do butelek przezroczystych i z płaskim dnem, aby mieć pewność, że w łódce pod butelkami nie zostaną umieszczone ładunki wybuchowe. Po zakończeniu panowania carów wraz z rewolucją rosyjską w 1917 r. firma Roederer kontynuowała produkcję szampana, który ostatecznie trafił na rynek komercyjny dla „zwykłych ludzi” w 1945 r. (choć Cristal do dzisiaj nie stał się napojem powszechnym). Kiedy po raz pierwszy został wprowadzony na rynek, pojawił się w charakterystycznej przezroczystej butelce – takiej samej, w jakiej wino było dostarczane carowi Rosji. To właśnie te przezroczyste, ołowiane „kryształowe” butelki nadały temu szampanowi nazwę.
Cristal zawsze jest vintage
Wyjątkowość Cristala polega na tym, że do jego produkcji używa się wyłącznie winogron uprawianych w najlepszych latach winnicy. Oznacza to, że wino nie jest produkowane co roku. Zamiast tego wytwarza się je tylko w latach, gdy winogrona są bliskie doskonałości, zapewniając produkt najwyższej jakości. Oprócz ograniczonych roczników, produkcja w obrębie rocznika jest ograniczona, co sprawia, że te „złote bąbelki” są jeszcze droższe. Cristal leżakuje w piwnicy przez sześć lat, a następnie przechowuje się go przez kolejne osiem miesięcy po dégorgement (procesie usuwania osadu z szampana). Winorośle używane do uprawy winogron Cristal są również stare — muszą mieć co najmniej 25 lat, ale niektóre mają nawet 60 lat. Im starsza jest winorośl, tym jest mniej owocna, co przyczynia się do niedużej produkcji Cristala.
Wyjątkowe opakowanie
Każda butelka szampana jest zapakowana w eleganckie etui.
Podobieństwa Cristala do kryształów wykraczają poza jego „błyszczący” wygląd. Butelki Cristala były kiedyś wykonane z kryształu ołowiowego. „Cristal” po francusku to „kryształ”. Jego złote opakowanie nie jest tylko „na pokaz”. Natomiast złote opakowanie Cristala ma korzenie historyczne – w XIX wieku zastosowano system kodowania kolorami w celu oznaczenia jakości szampana. Nic dziwnego, że złoto było używane do oznaczenia najwyższego prestiżu. Ale istnieje również naukowe uzasadnienie tego opakowania. Błyszczący celofan jest w rzeczywistości odporny na promieniowanie UV, co chroni wino w przezroczystej butelce przed szkodliwymi promieniami słonecznymi, które mogą szybko zagotować wino.
Tak dobry, że łamie zasady ekonomii.
W 2002 roku champagne Cristal został oznaczony doskonałym wynikiem 100/100 punktów przez magazyn Wine & Spirits, co jest praktycznie niemożliwym osiągnięciem nawet w przypadku najbardziej prestiżowych win. I to nie koniec. Champagne Cristal jest uważany za dobro Veblena, – jest to termin ekonomiczny opisujący produkt, na który popyt jest proporcjonalny do jego wysokiej ceny, co jest sprzeczne z prawem popytu. Te wysokie ceny uznają takie produkty za symbole statusu i oznaki luksusu.
Szampan Cristal i środowisko hip-hopowe
Nazwa szampana pojawia się w piosenkach niezliczonych artystów, od A$AP Rocky’ego, Jay-Z, przez Drake’a, po Lanę Del Rey. Cristal pojawił się też w wielu znanych filmowych produkcjach m.in. w filmie Cztery Pokoje wyrezyserowanego przez Quentina Tarantino. Jednak środowisko rapowe i hiphopowe z czasem zbojkotowało w dużej części Cristala. Podobnie jak wiele innych gwiazd, Jay-Z był kiedyś wielkim zwolennikiem Cristala. Sytuacja zmieniła się jednak w 2006 roku, kiedy Frédéric Rouzaud – właściciel domu szampańskiego wydał oświadczenie potępiające pozytywny odbiór marki w środowisku hiphopowym. Gdy zapytano go, czy jego zdaniem skojarzenie Cristala z kulturą rapową może zaszkodzić marce. Odpowiedział: „To dobre pytanie, ale co możemy zrobić? Nie możemy zabronić ludziom tego kupować.” Odpowiedź ta nie spodobała się słynnemu raperowi. Wiele celebrytów, w tym Jay-Z, uznało te komentarze za rasistowskie i przysięgło, że nigdy więcej nie będzie pić, podawać ani promować tego typu rzeczy w żadnym ze swoich klubów. Później Jay-Z w odwecie stworzył własną, luksusową markę szampana – Armand de Brignac (znaną jako Ace of Spades).
Nawet 2pacowi się on spodobał. Znany raper stworzył koktajl „Thug Passion”, który łączy Cristal z likierem Alizé Gold Passion.
Są dwa kolory Szampan Cristal – biały i różowy
Champagne Cristal Blanc – produkowany wyjątkowo w najlepszych latach, kiedy winogrona Chardonnay (około 40%) i Pinot noir (około 60%) osiągnęły doskonałą dojrzałość, Cristal dojrzewa przez 6 lat w piwnicach Louisa Roederera i pozostawiany na kolejne 8 miesięcy po degorgement. Cristal to niezwykle zrównoważony i wyrafinowany szampan. Ma jedwabistą konsystencję i owocowy aromat, uzupełniony mocnymi właściwościami mineralnymi z nutami białych owoców i cytrusów. Cristal to wino, które dobrze się przechowuje: można je przechowywać ponad dwadzieścia lat, nie tracąc przy tym świeżości i charakteru.
W 1974 roku, 100 lat po stworzeniu Cristala, Dom winiarski Louis Roederer zdecydował się stworzyć Cristal Rosé cuvée. Aby to osiągnąć, wybrał stare winogrona Pinot noir z najlepszych winnic Grand Cru w Aÿ, które są obecnie uprawiane zgodnie z zasadami biodynamicznymi. Wyjątkowa wapienna gleba gliniasta, która nadaje winogronom wyjątkową mineralność, umożliwia winoroślom (w najlepszych latach) osiągnięcie wyjątkowej dojrzałości owoców, uzupełnionej krystaliczną kwasowością. Mieszanka około 55% Pinot noir i 45% Chardonnay, zawierająca 20% wina dojrzewającego w dębowych kadziach, Cristal Rosé jest produkowana w procesie saignée (krwawienia) po zimnej maceracji. Cuvée Cristal Rosé dojrzewa średnio przez 6 lat w piwnicach Louisa Roederera. Szampan ujawnia aromatyczną intensywność z niezwykłą pełnią i gładkimi, słodkimi aromatami białych kwiatów, czerwonych owoców, karmelu i Tarte Tatin. Pełna, okrągła i wyrafinowana tekstura charakterystyczna dla Louis Roederer Champagne, uzupełniona jest niezwykłą świeżością, dającą wrażenie dużej finezji i wzmacniającą precyzję wina.